Ràdio Avià

A finals del curs 06-07 se’ns va proposar la possibilitat de fer ràdio per donar sortida a l’exterior al treball dels alumnes ja que des del Departament van dotar als Centres de recursos de kits de ràdio i calia provar el seu funcionament en alguna escola. La proposta era treballar les notícies i l’entrevista a C. Mitjà i les receptes de cuina i les endevinalles a C. Inicial. Durant el primer trimestre els alumnes d’aquests dos cicles treballarien aquestes tipologies en grups cooperatius, barrejant edats, nivells i ritmes d’aprenentatge. El segon trimestre podríem tenir l’emissora de ràdio i començar a fer els programes. Es va decidir que els alumnes que portarien la ràdio serien els de 4t, ja que eren els més grans . Els objectius que ens proposàvem eren els següents:

– Treballar el llenguatge a través de les diferents tipologies textuals.
– Difondre el treball dels alumnes a partir del llenguatge oral.
– Elaborar guions radiofònics .
– Conèixer el funcionament d’una emissora de ràdio i aprendre a utilitzar les tecnologies que tenen relació amb el muntatge d’un programa de ràdio.
– Aprendre a utilitzar la crítica constructiva com a factor d’avenç personal i de grup.

Després de les vacances de Nadal, les mestres del Centre de Recursos del Berguedà ens van portar el kit de ràdio a l’escola i ens van explicar el seu funcionament.
Es van repartir els alumnes de 4t en grups de quatre o cinc i després de temporalitzar els programes es va començar la seva gravació i posterior emissió.
Cada setmana el dilluns el grup que fa el programa passa per totes les classes per repartir un full on es demana la col•laboració de totes les classes en l’elaboració de notícies i si volen a participar en el programa presentant alguna col•laboració.
El dimecres es van a recollir els fulls i a partir dels mateixos s’inicia el treball d’elaboració del guió. Es fa una llegida de tota la informació que es té i s’agrupa, es classifica i es decideix quina es queda i quina no. Després s’elabora el guió de la setmana, mirant de redactar de manera clara i sintetitzada i es comença a fer la gravació de les col•laboracions.
El dijous es comença ja des de primera hora gravant el programa, que inclou, notícies de l’escola, d’arreu, esports escolars, aniversaris i entrevistes i s’acaben de gravar les col•laboracions que han quedat pendents. És un treball lent i el ritme no sempre és el mateix.
En acabar cal fer el muntatge del programa, retallant tot el que no serveix, i ajuntant totes les gravacions per fer el projecte del mateix.
El procés acaba quan el programa, ja en format mp3, es penja al bloc.

Els mestres pensem que fer ràdio a l’escola té molts beneficis ja que:

– Augmenta la motivació dels alumnes.
– Afavoreix la inclusió.
– Ajuda a despertar la imaginació.
– Millora l’expressió oral i la capacitat creativa.
– Ajuda a sintetitzar i a establir criteris per seleccionar la informació.
– Amplia coneixements.

Des del claustre es proposa poder continuar fent ràdio a l’escola però variant la periodicitat.
Volem agrair la col•laboració econòmica per part de l’AMPA i de l’Ajuntament per tal que l’escola pugui tenir un kit de ràdio permanent.

Escolta els programes