El curs 06-07, a Educació Infantil es va iniciar un treball sobre la conversa. Saber-nos fer entendre, expressar la pròpia opinió, mantenir una postura pròpia, cedir, respectar el torn, arribar a acords, exercitar el paper de moderador, de portaveu, de secretari, etc., són part del treball que es fa amb els alumnes de P-3, P-4, P-5. Igual que aprenem a caminar, cal aprendre a conversar. D’aquesta manera, parlant i escoltant, creixem com a persones i gaudim més de la companyia. Pensem que entre la família i l’escola hem de construir aquest aprenentatge tan necessari per al desenvolupament dels nens i les nenes.

Fem aquest treball:

– Per aprendre a explicar les coses de manera que els nens i les nenes s’entenguin.
– Per aprendre a escoltar i entendre el que es diuen entre ells i elles.
– Per participar activament en les situacions comunicatives.
– Per respectar i guanyar-se el respecte entre ells.

L’espai per posar-ho a la pràctica és el dimecres després del pati. Dividim el parvulari en 6 grups de noms diferents i també tenim un espai diferent dins l’escola.

La manera de posar a la pràctica la conversa és:

– Escoltant el que ens volen comunicar. Tots els nens i nenes tenen coses a dir. Tots els nens i nenes volen ser escoltats.
– Creant un bon clima per a que diguin coses amb tranquil•litat, en un moment oportú i sense atabalar-los a preguntes.
– Parlant dels temes que són del seu interès, del que els fa riure, del que els preocupa, de les coses que els criden l’atenció, del que fan cada dia, del que els fa estar contents, … de mil coses.
– Demostrant que nosaltres també parlem, escoltem i respectem el que ens diuen.

Els pares a casa també podeu ensenyar-los a parlar. Us preguntareu com? És molt senzill, n’hi ha prou en escoltar el que diuen, en parlar del que els interessa i en intercanviar opinions.